10 SEO-fejl, du skal undgå

10 SEO-fejl, du skal undgå

6. april 2019

10 SEO-fejl, du skal undgå

Google ændrer jævnligt sine retningslinjer, og derfor skal du være opmærksom på eventuelle tiltag og ændringer og ikke mindst sørge for at overholde dem, så du ikke skader din hjemmeside.

Som du nok ved, er algoritmerne bag søgemaskinerne ukendte, og derfor er referencerne i dette indlæg baseret 100% på vores egne SEO-erfaringer. Hvis du er i tvivl om din SEO-strategi, kan du altid spørge dig selv, om en eventuel rettelse vil gøre dit indhold bedre eller værre.

Dit indhold kommer altid i første række, og i realiteten handler god og effektiv søgemaskineoptimering faktisk om snusfornuft. I stedet for at lave et indlæg med de 10 bedste SEO tips har vi valgt at vende 10 typiske SEO-fejl, du skal undgå, hvis du ønsker at nå til tops i søgemaskinerne.

Uanset om du er nybegynder eller erfaren SEO-specialist, vil du været blevet meget klogere på de 10 mest almindelige SEO-fejl, der risikerer at skade din hjemmeside, når du har læst dette indlæg til ende.

1. Du benytter de forkerte søgeord

SEO handler om at finde og ikke mindst benytte de søgeord, som du gerne vil have, din side skal rangere på. Men spørgsmålet er, om du vælger de rigtige?

En af de mest almindelige fejl ved valg af søgeord er at forsømme brugernes brug af ”long-tail” søgeord i forbindelse med søgninger. Mens du definerer dine produkter eller services på en bestemt måde, er det faktisk mere vigtigt at finde ud af, hvilke ord dine potentielle kunder vil bruge, når de søger efter dem.

Det viser sig nemlig, at de udtryk, som du bruger og mener er retvisende, betyder noget helt anderledes for andre mennesker eller måske er alt for generiske. Du kan risikere at optimere på de helt forkerte søgeord, hvilket er spild af din dyrebare tid.

Derfor skal du sørge for at lave et ordenligt forarbejde. Du sætter dig vel heller ikke ned og spiller et spil uden at sætte dig ind i reglerne først og derefter afstemme dem med dine medspillere?

I forhold til optimering af søgeord kan du benytte værktøjer som Google Ads, Keyword Planner, SEMrush og Ahrefs, der alle hjælper med at pin-pointe passende og trendige søgeord inden for din branche.

2. Du overdriver brugen af dine søgeord

Måske tænker du nu: ”Yes! Jeg har endelig fundet mine søgeord, og nu skal jeg bare skrue op for brugen af dem i alle henseender.” Til det er vores korte svar: Nej. Denne strategi eller tilgang kunne ikke være mere forkert, da søgemaskinerne registrerer sådanne sider som spammy. Du risikerer altså, at du skader din SEO og side.

Det betaler sig ikke at overbruge dine søgeord, da det både gør dit indhold unaturligt og svært at læse. Du skal i stedet forsøge at inkorporere dine søgeord naturligt og benytte forskellige variationer af dem.

Faktisk benytter Google en særlig semantisk søgning kaldet LSI (Latent Semantic Indexing), som genkender dit emne på baggrund af variationer af dine søgeord, således du ikke skal gentage det samme søgeord om og om igen.

Én ting er, at Google ikke gider læse det, en anden ting er, at dine potentielle kunder faktisk heller ikke gider læse det. Du risikerer, at de kun opholder sig få sekunder på din side, hvilket giver dig en høj bounce rate, der fortæller Google, at din side ikke er brugervenlig.

3. Du laver indhold, der ikke omhandler dine søgeord

Denne passer fint i forlængelse af punkt 2, da det faktisk er en ret almindelig SEO-fejl at lave indhold, der ikke omhandler dine søgeord. Du vil gerne rangere på bestemte søgeord, men hvis du undlader at fokusere på dem i teksten, hvordan skal Google så vide, du gerne vil findes på det?

Søgemaskiner som Google servicerer brugerne med det mest relevante indhold i forhold til en specifik søgning, men hvis dit indhold ikke svarer på brugernes behov, hvordan skal det så rangere godt?

Det skyldes ofte, at man forsøger at indflette flere forskellige emner inden for ét indlæg, produkttekst eller kategoritest, hvorfor der desværre skabes indhold af lav kvalitet blot for at kunne inkludere flere søgeord eller optimere på flere søgeord på én gang.

Dit primære mål bør i stedet være på at producere indhold, som virkelig indfrier dine potentielle kunders behov og spørgsmål ved at benytte de rigtige søgeord.

4. Du udgiver indhold kopieret fra andre eller dig selv

Denne SEO-fejl relaterer sig til kvaliteten af dit indhold. Hvor ”duplicate content” før i tiden var en almindelig praksis hos mange, straffer søgemaskinerne det i dag. Kopiering og plagiat af indhold ses nemlig som spammy og useriøst.

Kort fortalt: Duplicate content virker ikke længere. Du skal i stedet investere i at skabe originalt og unikt indhold, som dine potentielle og eksisterende kunder finder relevant og interessant. Det kan ikke betale sig at kopiere indhold fra andre sider eller bruge en software, der tager udgangspunkt i eksisterende indhold, og med få ændringer gør det nyt.

Google straffer al form for plagiat og kopiering – uanset om det er fra eksterne eller interne sider. Det betyder, at du både risikere at få en lav ranking, hvis du kopierer indhold fra en konkurrents side eller fra din egen. I forhold til sidstnævnte taler vi især om produkt- og kategoritekster hos webshops, der har mange lignende produkter.

5. Du undlader title tags og metabeskrivelser

Din SEO-rejse er dog ikke afsluttet, når du har udarbejdet unikt og relevant indhold med dine specifikke søgeord. Du er til gengæld et langt stykke af vejen, så du må gerne give dig selv eller dine medarbejdere et klap på skulderen.

Title tags og metabeskrivelser er nemlig vigtige og ikke mindst effektive elementer i din SEO, men noget som mange ofte glemmer at bruge. Og det er virkelig ærgerligt, da der faktisk er stort potentiale i dem. Disse optimeringselementer bruges nemlig af søgemaskinerne, når de crawler din hjemmeside. Det betyder, at hvis du sørger for at udfylde dem korrekt, kan de forbedre din synlighed og ikke mindst din over-all performance online.

I forlængelse heraf vil vi også gerne slå et slag for, at du også benytter dig af image tags. Det kan godt være, at Google ikke kan se dine billeder, men de læser alt på dine sider (inklusive image tags) og bruger disse, når de indekserer dine sider.

6. Du prioriterer ikke links af høj kvalitet

Hvis du gerne vil have det bedste ud af din SEO, bør du også sørge for, at kvaliteten af dine eksterne links er lige så høj som dit eget indhold. Det er bedre at få relevante links fra velkendte hjemmesider med et solidt omdømme og ikke bare en tilfældig hjemmeside.

Det er selvfølgelig nemmere sagt end gjort, men ligesom med så mange andre ting i livet er det godt at bruge sin snusfornuft og forholde sig en smule kritisk. Først og fremmest kan du tage et kig rundt på en potentiel hjemmeside. Ser den rodet ud? Fremstår den spammy? Og er indholdet helt til hundene? Så bør du nok ikke få et link derfra, da det risikere at skade din side. Du kan dog også bruge værktøjer som Ahrefs, der viser dig forskellige siders DR (Domain Ranking). Jo højere DR en potentiel side har, jo mere troværdig og stabil er den, og af disse grunde vil du gerne have links fra sådan en. Det handler dog ikke bare om at få eksterne links til din side, for det er lige så nyttigt at linke ”ud af huset” også.

Du skal være opmærksom på din brug af ankertekster, da ineffektive ankertekster faktisk kan skade din SEO. Ankerteksten indikerer til brugerne såvel som søgemaskinerne, hvad linket handler om, og hvordan andre kan drage fordel af det. Derfor skal du undgå at bruge ankertekster som ”Klik her” og ”Læs mere her” og ligeledes sørge for, at du benytter forskellige typer ankertekster på alle dine sider, da brugen af de samme vendinger igen ses som spammy i Googles optik.

7. Du overdriver brugen af interne links

Der findes også SEO-fejl, når vi arbejder med interne links på vores sider. Det er selvfølgelig vigtigt at have de sider, der præsterer bedst, for øje og i den forbindelse linke til dem internt i dit indhold.  På den måde skaber du synlighed omkring dem og forhåbentligt mere trafik. Du skal dog ikke benytte interne links, bare fordi du kan, hvis de ikke passer til emnet eller vinklen, der skrives om.

Ligesom med overdreven brug af søgeord i dit indhold skal du heller ikke overdrive brugen af interne links. Hvis dit indhold og dine interne links fremstår unaturlige for brugeren, vil hverken brugerne eller søgemaskinerne se positivt på det.

8. Du har ikke en mobil-venlig side

SEO handler om langt mere end blot indhold, links og søgeord. Det handler også om kvaliteten af din hjemmeside, og især at den også kan bruges på mobiler og tablets, da det er brugernes foretrukne enheder i dag.  Google satte i 2016 stærkt ind over for mobil-venlighed, og de er langsomt begyndt at indeksere sider ud fra mobil i stedet for dekstop (Mobilegeddon-opdateringen). Google kan hurtigt se, om din side er mobil-venlig eller ej. Hvis din hjemmeside ikke er mobil-venlig, risikerer du altså, at din ranking i søgemaskinerne er truet.

9. Du benytter ikke de sociale medier

De sociale medier har virkelig taget os med storm, og de er efterhånden vores primære kommunikationskanaler online. Når du er til stede på sociale medier, har du mulighed for at opbygge en relation til brugerne, som er langt mere nærværende. Denne relation er vigtig, da det bliver nemmere for dig at trække dem over på din hjemmeside, hvis de er venligstillet over for dig som en aktør på de sociale medier.

Derudover bliver brugerne også en art ambassadører, da de kan dele dit indhold og sprede budskabet om din eksistens i deres netværk. Det er altså muligt for dig at nå ud til langt flere langt hurtigere via de sociale medier. Brugen af sociale medier er kort sagt uundværlig i din SEO.

10. Du glemmer at holde øje med dine SEO-tiltag

Den eneste måde, du kan vide, om din SEO fungerer, er ved at holde øje med dine tiltag og spore fremskridt og eventuelle fejl. Du skal sørge for at have adgang til opsætning og analyser af dine optimeringsresultater, og her er Google Analytics og Google Webmaster Tools to af de vigtigste værktøjer, når du gerne vil mål og have overblik over, hvordan din hjemmeside præsterer. Med disse to værktøjer kan du nemlig se, hvordan din optimering virker med udgangspunkt i indhold og strategier, som du benytter dig af.

SEO er en dynamisk disciplin

Der hersker ingen tvivl om, at SEO er en uundværlig disciplin i enhver content marketing-strategi. Og mens du kan finde en masse råd og værktøjer til god og effektiv SEO på nettet, er det alligevel meget almindeligt at begå små SEO-fejl.

Derfor har vi samlet de 10 mest almindelige SEO-fejl, som er ganske udbredte. Dog er det vigtigt at pointere, at SEO er en dynamisk størrelse, hvilket betyder, at hvad der gør sig gældende i dag ikke nødvendigvis gør sig gældende i morgen.

Kun de færreste ved, hvornår Google præsenterer en ny algoritme, og kun de færreste ved, hvad nuværende og fremtidige algoritmer helt præcist vægter og hvordan. Derfor er SEO i høj grad en ”trial and error”-disciplin, hvor det er nødvendigt at prøve en række forskellige tilgange, metoder og værktøjer af for at se, hvad der skal til for at nærme sig målet: En side 1 ranking i søgemaskinerne (og helst øverst).