Indholdsfortegnelse
Uanset om du er nybegynder inden for SEO eller har mange års erfaring, er du med garanti stødt på begrebet linkbuilding. I korte træk er linkbuilding en disciplin, hvor du ”samler” eller gør dig fortjent til eksterne links, der linker ind til din side. Det er en taktik, som viser sig at virke, og det er efterhånden den vigtigste enkeltstående faktor for gode placeringer i Google og andre søgemaskiner.
(Kilde: https://backlinko.com/search-engine-ranking)
Vi ser altså linkbuilding som en nødvendighed, hvis du gerne vil gøre dig forhåbninger om gode placeringer og mere trafik. Det betyder selvfølgelig ikke, at on-page SEO og brand awareness ikke har betydning længere, men en stærk linkprofil viser sig bare at være på et helt andet niveau.
Når det så er sagt, er der tale om en disciplin, som kræver tid og engagement. Og af den grund kan du nødvendigvis heller ikke forvente at inkassere en håndfuld links på et par timers arbejde. Linkbuilding tager tid, men når du først har fået færden af, hvordan du skal gribe det an, vil du se, at processen kører mere flydende.
Det er også vigtigt at pointere, at Google og andre søgemaskiner jævnligt skifter eller opdaterer deres algoritmer. Det betyder, at det er svært at vide, hvilke strategier der virker og er mest effektive i dag, i morgen og om tre måneder eller et år. Så linkbuilding er altså dynamisk, og hvad der virkede for et år siden, virker ikke nødvendigvis i dag.
Og det er så her, vi kommer ind i billedet. Vi har fundet en række linkbuilding-strategier, som de sidste mange år har fungeret og vist sig at være særdeles nyttige i jagten efter eksterne links. I dette indlæg giver vi dig en række værktøjer, som du, uanfægtet om du er nybegynder eller erfaren, med garanti kan drage nytte af.
Link building-strategier, du kan kaste dig over med det samme
Disse strategier er både for dig, der har adgang til dyre SEO-værktøjer, og for dig, som ikke har. Det vigtigste værktøj i processen er, at du har tiden og lysten til at arbejde med linkbuilding og forhåbentligt skaffe nogle gode, relevante links.
Benyt dig af pressemeddelelser til nyhedsmedier (både lokalt og nationalt)
Denne linkbuilding-strategi er for mange ikke særligt åbenlys, men ikke desto mindre er der faktisk et stort potentiale. Den kræver bare lidt kreativitet og tid. Når vi taler om, at du skal række ud til lokale eller nationale nyhedsmedier, så mener vi, at du skal ”sælge” dem en historie, de ikke kan modstå.
Det gælder alt fra et blogindlæg med ny eller banebrydende viden inden for en branche til et nyt kontor, medarbejdere eller noget helt tredje. Mulighederne er mange, og det handler blot om at have sin mavefornemmelse med. Hvad, tænker du, kan vække interesse og opsigt?
Der er ingen tvivl om, at det er langt nemmere at få links fra lokale medier frem for nationale medier. Det skyldes, at lokale medier elsker en god succeshistorie eller at være ”first mover” på indsigter eller banebrydende viden inden for en branche.
De store nationale medier får tilsendt en masse information på daglig basis, så hvis man gerne vil slå igennem dér, skal man enten vise sit værd ved at en række lokaler medier tager historien op, eller der skal være tale om et vaskeægte scoop, som vil vække opsigt og skabe kliks for dem.
Fælles for brugen af pressemeddelelser er, at journalister sætter pris på, når andre “gør arbejdet for dem”. Når du indsender en pressemeddelelse, har du enten gjort det indledende arbejde eller endda hele arbejdet. Alt afhængigt af, hvilket medie du skriver til, vil nogle journalister gerne sætte deres eget præg på en potentiel artikel. Men ellers… Behøver de ikke løfte en pegefinger.
MyNewsDesk er et godt eksempel på en platform, du kan få et værdifuldt link på.
Det handler altså om at iklæde sig den klassiske PR-uniform og skrive en både fængende og letlæselig pressemeddelelse. Du vil nemlig ikke blot ”pitche” en god historie, men derimod sætte dit eget præg på, hvad der skal fremhæves, og hvad der ikke skal. Dette gælder også det vigtigste – nemlig linket.
Du skal naturligvis flette et link ind i pressemeddelelsen. Selve omtalen og eksponeringen kan give brand awareness, men nu beskæftiger vi os altså på nuværende tidspunkt med linkbuilding. Af den grund er et link en absolut nødvendighed i dine pressemeddelelser.
Du kan både linke til din forside, hvis artiklen blot omhandler din virksomhed i grove træk, men du kan også linke til en eventuel blog, hvor du har skrevet et nyttigt og skarpt indlæg.
Du kan risikere, at visse medier fjerner dit link, og hvis dét gør sig gældende, så må du ikke tøve med at følge op på en høflig og pæn måde. Det værste, der kan ske, er, at du får et nej, og så er det bare at klø på i forhold til andre medier.
Vær ekspert inden for din branche
Udover at sælge dig som ekspert hos nyhedsmedier, kan du også række hånden ud til andre sider inden for din branche. Her kommer især dybdegående blogindlæg med ny viden eller indsigter til sin ret. Det vigtigste er, at du sørger for at udarbejde godt indhold, som modtager finder værdifuldt og link-værdigt.
For når du henvender dig til sider inden for samme branche, bør du være opmærksom på, at de ofte er mere tilbageholdende med at linke ud til konkurrenter. Når du skal hente links, behøver det dog ikke kun at være fra konkurrenter, men bare fra sider inden for branchen. Det er nok især hos de sider, at du skal forsøge dig.
Lad os komme med et eksempel: Hvis du skriver blogindlæg om digital marketing, kan du også forsøge dig med at hente links fra kommunikationsbureauer – og altså ikke kun andre digitale marketingbureauer. Ligeledes gælder det, hvis du har en webshop, der sælger tøj. Her kan du både forsøge at få links fra andre webshops, men derimod også magasiner, modeblogs og meget andet.
I forlængelse af det vil vi én gang for alle aflive en velkendt myte: Du mister dine besøgende, når du linker ud til konkurrenter. Til det er vores korte og klare svar: Nej. Når konkurrenter eller folk inden for samme branche linker til dig, giver det ”goodwill” i Googles øjne, og det skal faktisk ses som et kvalitetsstempel.
Det betyder nemlig, at du kan stå inde for siden og dens indhold, hvilket Google belønner. Ergo bør du forsøge dig med at jagte links inden for branchen. Det vigtigste aspekt i linkbuilding er nemlig at skaffe links fra relevante og troværdige kilder, og derfor er du heller ikke interesseret i, at spamsider eller sider med lav ranking linker til dig.
Start jagten på ”broken links”
Vi bevæger os nu over i nogle linkbuilding-strategier, som kræver mere end en god pen, lyst og tid. For hvis du vil have succes med følgende strategier, skal du have adgang til en række tekniske værktøjer.
I jagten på ”broken links”, som vi på på dansk kalder døde links, skal du først og fremmest have adgang til en crawler og et værktøj til linkanalyse. Der findes en række forskellige crawlere og linkanalyseværktøjer på markedet, og det handler om at finde dém, som, du synes, er nemmest at navigere rundt i.
Arbejdet med døde links handler helt konkret om at finde sider, hvor du gerne vil have links fra. Når du har fundet en række potentielle sider, der både er relevante og troværdige, crawler du deres sider for at finde eventuelle døde links, som fører til den klassiske ”404-fejl”. Ingen sider med respekt for sig selv vil have 404-fejl på deres sider, da det både er et tegn på lav kvalitet for Google og de besøgende.
Derfor skal du udnytte dette i din jagt efter links. Når du har fundet en række 404-fejl sider, skal du gennemgå netop de sider, som linker ud til døde links, og se, hvilke links du kan erstatte med et link til din side.
Uanset om du har det rette indhold eller først skal i gang med at udarbejde det, kan du udnytte de døde links. For når du først har det rette indhold på plads, skal du kontakte hjemmesideejeren og ganske enkelt gøre opmærksom på det eller de døde links.
I den forbindelse skal du også tilføje dit eget link som erstatning, for de skal trods alt alligevel ind og ændre i indholdet. Langt de fleste hjemmesideejere vil sætte stor pris på, at du gør dem opmærksom på døde links, da de kan være decideret skadelige for deres SEO. Du er ikke garanteret, at de benytter sig af dit link, men det er goodwill at gøre dig en tjeneste, nu hvor du har gjort dem opmærksom på fejlen.
Hvad end du benytter dig af et værktøj til linkanalyse eller ej, skal du vide, at der er tale om en tidskrævende strategi. Dog kan der være rigtig god ”link juice” at hente, uden du skal bruge en masse tid på outreach.
Du bør gå efter døde links, som flere forskellige sider linker til. Når du går efter sider, som har mange links, øger du nemlig dine chancer for mere end bare et enkelt link. Du skal dog lige forsikre dig om, at der er tale om relevante og troværdige sider og gerne med ”domain rankings” i den højere ende.
Blog dig til online succes
Det er helt sikkert ikke første gang, du hører, du skal skabe værdifuldt og godt indhold i form af eksempelvis blogindlæg, når du jagter topplaceringer på Google. Men for at du får rigtig succes med dine blogindlæg, har du altså brug for lidt hjælp udefra. Her taler vi om promoveringer og outreach.
Så er du på udkig efter at få links til din blog, skal du faktisk vende din tilgang til indhold på hovedet. Med det mener vi, at du i stedet for at brainstorme en række forskellige emner bør starte med at kigge på, hvilke sider du gerne vil have links fra. Her kan du f.eks. lave en søgeordsanalyse, inden du sætter i gang.
Når det så er sagt, skal du stadig sørge for, at der er en rød tråd til dit brand. Det nytter ikke at skrive om køkkenmaskiner for at få links fra ”Salling” eller ”Magasin”, hvis du har en webshop med sportsartikler.
I stedet for at tænke for meget over, hvad brugerne vil læse, bør du nærmere overveje, hvad de potentielle sider er villige til at dele. Når du har kogt nogle emner ned, bør du undersøge, om der er skrevet meget om det specifikke emne også. For hvis der er det, er det en rigtig god idé at finde en ny vinkel eller eventuelt bidrage med mere viden inden for emnet. Ellers risikerer du nemlig, at det drukner i mange andre lignende blodindlæg.
Næste skridt i denne strategi er at udarbejde indhold, hvis du altså ikke allerede har noget liggende, og selvom det sidste punktum er sat, er du faktisk kun lige gået i gang. Det er nemlig nu, det ”hårde” og sjove arbejde begynder.
Dit indhold bliver jo ikke på magisk vis fundet af relevante sider. På nuværende tidspunkt har du allerede identificeret hvem, du gerne vil have fat i, og derfor skal du sætte kræfter ind på at gøre målgruppen opmærksom på dit indhold. Og hvordan gør du det? Det gør du med god gammeldags outreach.
Du skal promovere dit indhold på alle tænkelige måder: e-mails, sociale medier, telefonopkald eller noget helt fjerde. Denne strategi lyder i sin enkelhed simpel og lige til, men der er tale om en disciplin, der kræver øvelse og tålmodighed.
Det er de færreste, som inkasserer links i løbet af den første omgang outreach, men det betyder ikke, at du skal opgive projektet. Der kan være mange grunde til, at sider takker nej til at dele dit indhold og give links. Måske har de allerede et lignende blogindlæg (eller et på vej), måske faldt din outreach-mail ikke i god jord hos dem, eller måske har de faktisk bare glemt alt om din e-mail.
Tro det eller ej, det sker for selv de bedste. I en travl hverdag, hvor det vælter ind med e-mails, kan man nemt komme til at misse en e-mail eller glemme at vende tilbage til afsenderen. Derfor må du gerne efter et par uger smide en opfølgende e-mail, men hører du ikke noget derefter, bør du droppe kontakten. Du vil nemlig ikke risikere at virke anmassende.
Du må blot lære af dine ”fejl” og komme op på hesten igen. Det magiske ved outreach er, at hvis det lykkes, kan du opnå fantastiske resultater, som du forhåbentligt vil kunne mærke på bundlinjen. Derudover er det også umuligt at lave en outreach-strategi, som minder om dine konkurrenters. Istørre eller mindre grader der nemlig tale om forskelligt indhold, og derudover er der tale om menneskelig interaktion.
Måske dine konkurrenter laver outreach til samme sider som dig, men alt fra hvilket tidspunkt på ugen eller dagen, det er, til humør og meget andet spiller ind. Så derfor kan du aldrig vide dig sikker på, at dét, der fungerer for din konkurrent, også fungerer for dig. Det vigtigste er, at du sørger for at lave værdifuldt og relevant indhold og henvender dig til folk på imødekommende og høflig vis i din outreach-proces.
Benyt dig (helst ikke) af Private Blogging Network
Hvis du har kendskab til linkbuilding, vil du muligvis være stødt på denne strategi før. Det har i mange år været en særdeles udbredt strategi blandt mange, da det giver dig mulighed for at have fuld kontrol over dine links.
Kort sagt går denne strategi ud på, at du opbygger et netværk af forskellige hjemmesider, som i deres blogsektioner linker til din primære side. I udgangspunktet bryder dette med Googles retningslinjer, og det kan få store konsekvenser for din side. Google straffer dig nemlig ved at fjerne dig fra søgeresultaterne, hvilket vel egentligt er den værste straf, du kan få som hjemmesideejer.
Men når alt kommer til alt, er det meget sjældent, at der bliver uddelt sådanne straffe. Det handler nemlig igen om at skabe værdifuldt og relevant indhold, som brugerne får gavn af, og sætte siderne op, så de fremstår troværdige og relevante. Det nytter altså ikke at lave udueligt indhold, da det blot vil få brugerne til at klikke væk og give dig en høj bounce rate, som over for Google indikerer, at din side er af lav kvalitet.
Hvis du benytter dig af PBN (Private Blogging Network) i din linkbuilding-strategi og gør det ordentligt, kan det faktisk have god effekt for din hjemmeside. Dog skal du være bevidst omkring risikoen, og det er også derfor, vi nævner den her.
Outreach 101
Outreach er en essentiel del af linkbuilding, eftersom det er hér, du rækker ud til sider, hvorfra du gerne vil have et link. Det er en disciplin, som kræver snilde og intuition, så du ikke fremstår selvisk i din jagt efter links. Det handler om at opbygge relationer, og derfor er der selvfølgelig nogle helt universelle praksisser, du bør følge.
Du skal række ud til sider og skabe værdi for dem. Hvis ikke de kan se, hvad de får ud af det, afslår de højst sandsynligt hurtigt din henvendelse. Derfor skal du selvfølgelig sørge for at være både venlig, imødekommende og ligetil, når du laver outreach. Derudover skal du altid sørge for at gøre din e-mails eller telefonopkald personlige, og dermed sagt må du aldrig benytte en standard outreach-mail til alle sider.
Men eftersom outreach i særdeleshed handler om interaktion mellem mennesker, kan vi tale om ”trial and error”-metoden, hvilket henviser til, at du skal opleve fejl og have en række forsøg på rygraden, før du ved, hvad der virker bedst i din outreach. Du må altså ikke opgive projektet, blot fordi du får uhøflige svar eller afslag, ingen svar eller noget helt tredje. Det handler utroligt meget om mavefornemmelse i starten, og der er en række forskellige faktorer, som spiller ind.
Måske har folk overset eller glemt din e-mail i farten? Måske er de bare ikke interesserede? Måske ligger din e-mail i deres spamfilter? Mulighederne er mange, og i outreach må man gerne sende en opfølgende e-mail, men vi anbefaler, at du giver det en uge eller to. Du vil for alt i verden gerne undgå at fremstå ”spammy” og anmassende. I stedet skal du fokusere på at være personlig, nærværende og oprigtig i din kommunikation. Sidst, men ikke mindst skal du naturligvis også have gennemarbejdet og værdifuldt indhold, som de har lyst til at dele.
Der findes mange gode skabeloner, hvor du kan planlægge din link-strategi.
Hos Linkio kan du finde +80 gode skabeloner (på engelsk), som kan hjælpe dig med at holde styr på- og eksekvere din strategi.
Hav is i maven
Linkbuilding er vigtigt, og det kommer nok ikke bag på de fleste. Det er dog altafgørende, at du gør det ordentligt, for ellers risikerer det at få negative konsekvenser for din side og dit brand. I denne artikel har vi gennemgået en række linkbuilding-strategier, hvor nogle kræver en større indsats end andre og vice versa.
Som overskriften antyder, handler linkbuilding i særdeleshed om at have is i maven. Der er nemlig tale om en proces, der både kræver tid og ressourcer. Det er de færreste, som opbygger et helt katalog af eksterne links på blot én enkelt dag. Tværtimod. Linkbuilding handler ikke blot om at finde attraktive og relevante sider, men derimod også om at have værdifuldt og relevant indhold og henvendelser på de helt rigtige tidspunkter.