Indholdsfortegnelse
Der har i mange år gået rygter om, at title tags og metabeskrivelser ville hjælpe din hjemmeside med at stige til tops i søgeresultaterne, men lad os én gang for alle aflive denne myte.
Dine title tags og metabeskrivelser får ikke direkte din hjemmeside til at stige til tops i Google, men de kan forbedre dine klikrater og ”overbevise” brugerne om, at de skal klikke sig ind på din hjemmeside i stedet for en af dine konkurrenters.
På trods af deres muligheder er dog stadig mange, som vælger ikke at bruge ressourcer på dem eller skubbe udarbejdelsen af dem til sidste øjeblik. Dine title tags og metabeskrivelser fortæller både søgemaskinerne og brugerne, hvad din side handler om. De beskriver kort indholdet på hver side af din hjemmeside og forklare, hvordan det vedrører brugerens søgning.
Når du bruger ressourcer på gode title tags og metabeskrivelser, kan de fungere som en krog i søgeresultaterne, som brugerne forhåbentligt bider på.
Hvis du endnu ikke ved, hvilke title tags eller metabeskrivelser der findes, hvorfor de er vigtige, eller hvordan du skal benytte dem, vil du være meget klogere på dette og meget mere, når du har læst dette indlæg.
Hvad er title tags og metabeskrivelser?
Title tags og metabeskrivelser er små bider af en HTML-kode i overskriften på en hjemmeside. De hjælper søgemaskinerne, og ikke mindst brugerne, med at forstå indholdet på en side. Dine siders title tags og metabeskrivelser vises, når de fremgår i søgemaskinernes resultater:
Velskrevne og overbevisende title tags og metabeskrivelser kan lokke flere brugere til at klikke på din hjemmeside, når de foretager en søgning om et bestemt emne.
- Title tag
Title tags er selve titlen på din side, og den opsummerer i korte træk, hvad indholdet på siden omhandler. Den vises på tre steder, browsere, søgeresultater og eksterne hjemmesider, og må ikke være længere end 50 tegn.
Det er vigtigt, du inkluderer relevante søgeord, når du laver dine title tags. Hvis du f.eks. laver et title tag, som ikke er relevant for siden, fordi det ikke inkluderer specifikke søgeord, der er i overensstemmelse med indholdet, kan Google vælge en anden side i stedet for dig. Og det vil du gerne undgå.
Kort sagt, er title tags en fantastisk og oplagt mulighed for at tiltrække potentielle kunder til din butik, og derfor skal du sørge for, at dine title tags giver et præcist, kortfattet og overbevisende resumé af, hvad den pågældende side handler om.
- Metabeskrivelser
Metabeskrivelsernes formål er at give en kort introduktion eller oversigt over indholdet på en pågældende side. Selvom metabeskrivelserne er meget begrænsede (max 160 tegn), giver de dig dog lidt mere plads til at fortælle brugerne og Google, hvad du tilbyder.
Du har altså mulighed for at give dem en eller flere overbevisende grunde til at klikke sig ind på din side.
Konkrete tips til title tags og metabeskrivelser
Du har nu fået en meget bedre forståelse for, hvad title tags og metabeskrivelser er, og hvordan de kan bidrage til synlighed og flere kliks i søgemaskinerne.
I det følgende vil vi give dig en række konkrete tips til, hvordan du selv kan udarbejde effektive og gode title tags og metabeskrivelser, som får brugerne til at klikke.
- Sådan skriver du title tags
Når du skriver title tags, skal du først og fremmest sørge for, at titlen er relevant for indholdet på den pågældende side. Ellers risikerer du at brugerne hurtigt klikker væk, da de ikke fik det, de kom efter. Dernæst skal du placere de vigtige nøgleord og søgeord forrest i sætningen, så de fanger øjet. Jo mere specifik du er, jo flere vil klikke på din side.
Som med alt andet indhold online skal du skrive i et naturligt sprog, som er i øjenhøjde med brugerne. Det kan ikke betale sig at overdrive brugen af søgeord, da det sjældent giver en naturlig læseoplevelse.
Det er også vigtigt, du undgår ”duplicate content”. Med det mener vi, at hver eneste side har et anderledes emne, og derfor skal det også have en unik titel. Når du har formuleret en fængende sætning til dit title tag, anbefaler vi, du inkluderer dit virksomhedsnavn i slutningen.
Dog skal du være opmærksom på at adskille det fra dit title tag ved brugen af – eller |. Dit primære fokus skal være på at få dit budskab ud over kanten først. Som skrevet tidligere skal du fatte dig i korthed og holde dit title tag på mellem 40 og 50 tegn. Hvis du laver et title tag, som er længere end det, bliver den skåret og viser en ellipse ”….”.
Lav overbevisende title tags, der fungerer som lokkemad, der får brugerne på krogen og giver dem lyst til at læse mere.
- Sådan skriver du metabeskrivelser
I arbejdet med metabeskrivelser skal du fokusere på at lave en overbevisende beskrivelse af en pågældende side ved hjælp af relevante søgeord. Igen handler det om, at der er en sammenhæng mellem din metabeskrivelse og indholdet på den pågældende side. Brugerne skal vide, hvad de præcist får, når de klikker ind på din side.
Nøglen til den perfekte metabeskrivelse ligger i, at du pirrer nysgerrigheden hos brugerne. Du skal selvfølgelig give oplysninger nok til at forklare, hvad siden handler om, men ikke så meget, at deres nysgerrighed forsvinder.
Vi anbefaler også, at du inkluderer en CTA i din metabeskrivelse for dermed at give brugerne en klar instruktion om, hvilken handling de skal udføre, og hvad de ligeledes får ud af den.
Ligesom med dine title tags skal du sørge for, at dine metabeskrivelser ikke bliver for lange, da Google afskærer de ekstra tegn. Som nævnt ovenfor må din metabeskrivelse max være 155 tegn.
Pro-tips: Det kan være en rigtig god idé at inkludere specielle tilbud eller lignende, da det opfordrer brugerne til at handle – og især når de kan se et direkte udbytte i det for dem. Derudover kan du også bruge følelsesmæssige og psykologiske triggers, som giver brugerne et incitament til at klikke ind på din side.
Fælles for både title tags og metabeskrivelser er, at du skal skabe værdi for brugerne. De skal hurtigt have en fornemmelse af, hvorfor din side er mere værdiskabende for dem modsat dine konkurrenters.
Sådan optimerer du på dine title tags og metabeskrivelser
Selvom du på nuværende tidspunkt er klædt godt på til at lave effektive og klikbare title tags og metabeskrivelser, skal du som med så meget andet med SEO også løbende sørge for at holde øje med, om de præsterer godt.
Den nemmeste måde at gøre dette på er ved at overvåge klikfrekvenser (CTR) i Google Search Console og finde sider med stor volumen, men med lave klikfrekvenser. Det er netop disse sider, som du skal optimere på.
Du optimerer på disse sider ved at gennemgå trinene gennemgået ovenfor. Når du arbejder med title tags og metabeskrivelser, skal du konstant overvåge, hvad der sker. Det betyder dog ikke, at du hele tiden skal ændre og optimere, da det kan tage et stykke tid, før resultatet af en optimering viser sig.
Hvis du hele tiden optimerer og ændrer, risikerer du også, du ikke har overblik over resultaterne, og du risikerer, dit arbejde er spildt. Endeligt skal det også lyde, at klikfrekvensen er en nyttig måling, men ikke den eneste du bør kigge på.
En høj klikfrekvens, men en lav gennemsnitstid på en side kan nemlig indikere, at selvom dine title tags og metabeskrivelser er spitze, så leverer den pågældende side ikke, hvad brugerne leder efter eller forventer.
Sådan en situation vil du gerne undgå, da den sender signaler om ”clickbait”. Dit mål er at få brugerne til at besøge din hjemmeside, således de forhåbentligt ender som konverteringer. Det er ikke at narre dem, således de klikker sig ind på din hjemmeside og hopper væk igen.
Det viser sig faktisk at være utroligt skadende for din hjemmeside, da det sender et signal til Google om, at din side ikke er brugervenlig, relevant eller troværdig, hvorfor du bliver tildelt en lavere ranking i søgemaskinen.
Title tags og metabeskrivelser: En mini-tjekliste
Til sidst vil vi lave en kort opsummering i forhold til, hvad du skal være opmærksom på og huske, når du laver title tags og metabeskrivelser. Vi anbefaler, du løber den igennem, når du har udarbejdet en række title tags og metabeskrivelser, da du på den måde hurtigt kan se, om du mangler elementer eller eventuelt skal ændre på nogle elementer:
- Lav unikke title tags og metabeskrivelser for hver enkel side.
- Lav præcise og beskrivende title tags og metabeskrivelser, der fanger brugernes opmærksomhed og trigger deres nysgerrighed.
- Lav metabeskrivelser og title tags, hvor det primære søgeord figurerer i første sætning.
- Lav metabeskrivelser og især title tags med salgsfremmende ord som køb, book, bestil eller få.
- Lav (-) eller (|) til at adskille sætninger, og indsæt gerne dit virksomhedsnavn til sidst.
- Lav korte title tags (max 50 tegn) og metabeskrivelser (max 160 tegn).
- Lav title tags og metabeskrivelser med relevante og konkrete søgeord.
- Lav title tags og metabeskrivelser, som er relevante for sidernes indhold.