Guide: Opsætning af Google Ads konverteringshandlinger

Guide: Opsætning af Google Ads konverteringshandlinger

3. marts 2019

Guide: Opsætning af Google Ads konverteringshandlinger

En af de ofte oversete lavthængende frugter inden for optimering af Google Ads er konverteringssporing. 9/10 konti jeg ser mangler og det er specielt inden for servicebranchen, hvor der ikke kan trackes på e-handel. Svaret til hvorfor, er typisk at det er da noget e-handelsvirksomheder kan. Og det er bestemt heller ikke alle der gør brug af import af e-metrics fra Analytics til G-Ads. Det er en stor fejl.

Uanset branche og målgruppe, vil dine brugere på et tidspunkt foretage en værdiskabende hændelse. Uanset om det er at klikke på dit telefonnummer, mailadresse, indsende en kontaktformular, afspilning af en video m.fl., du kan dog ikke måle ROAS eller ROI direkte, medmindre du ved hvad din ydelse præcis koster.

Som certificeret i Google Ads, er det en selvfølge at opsætte denne form for sporing.
Alt afhængigt af sporingsmuligheder, tager det typisk under 2 timer inkl. den grundlæggende Analytics sporing på hændelser og konverteringer.

Før du fortsætter kræver det at du har opsat Google Tag Manager på dit site, ligeledes skal du have opsat hændelser og konverteringer i Tag Manager.

Opsætning via Google Ads og Tag Manager

Det smarteste er at du åbner 2 vinduer eller faner. Login på din Google Ads konto i det ene og log  ind på Tag Manager i det andet. Der bliver en del copy-paste arbejde.

1. Klik på værktøj sikonet () i værktøjslinjen i Ads overblikket. Klik på Konverteringer og klik dernæst på +.

Oprettelsen af konverteringshandling i Google Ads

2. Vælg Website.

Valg af type af konverteringshandlinger

2.1 Udfyld dernæst de påkrævede felter og vælg om du ønsker en værdi, konverteringsperiode (30-90 dage).

Udfyldelse af konverteringshandling i Google Ads

3. Klik opret og fortsæt
4. Derefter skal du vælge “Brug Google Tag Manager

Valg af Google Tag Manager i Google Ads konverteringer

Lad Google Ads vinduet stå åbent, du skal bruge konverterings-id og konverteringsetiket lige om lidt.

Konverterings-id og etiket i Google Ads

Det er her dit ekstra vindue med Google Tag Manager kommer ind i spillet.
Nu skal du oprette et ekstra “tag”, vælg Tags i menuen til venstre og klik på Ny i dit Google Tag Manager vindue.

Oprettelse af nyt tag i Google Tag Manager

1. Navngiv dit Tag og klik på boksen Tagkonfiguration.
2. Vælg Google Ads-konverteringssporing

Konfiguration af Google Ads-konverteringssporing i Tag Manager

Kopiér konverterings-id og konverteringsetiket fra dit Google Ads-vindue.

Tagkonfiguration af Google Ads i Tag Manager

Tryk på gem og dernæst skal du vælge din trigger.
Tryk på Triggers og vælg dernæst om du vil bruge din tidligere opsatte telefonnummer-, mailadresse eller contact form 7 trigger.

Når du er hele vejen igennem, skal du til sidst indsende og navngive din version, du kan også vælge at preview, for at se om din Google Ads konverterings-handling virker.

Til sidst kan det f.eks. ende med at se ud som vores tags her på siden gør.

Tags i Google Tag Manager