Indholdsfortegnelse
Mere end nogensinde før er annoncering online en afgørende del af virksomheders markedsføring. Den digitale tidsalder har medført, at teknologien spiller en helt essentiel rolle i vores hverdag, og af den grund har spillereglerne for markedsføring ændret sig.
I dette indlæg vil vi kort gennemgå, hvad online annoncering er, og hvorfor det er essentielt for din virksomhed. Derefter vil vi gå i dybden med dine forskellige muligheder inden for online annoncering. Det handler om at markedsføre sig dér, hvor brugerne befinder sig, og da vi i dag bruger mindst lige så meget tid online som offline, er det naturligt at sætte ind på dette område.
Digitaliseringen har også medført, at vores færden online er mere dynamisk, og vi har generelt et kortere ”attention span”. Det stiller især krav til virksomheders markedsføring online, da det stadig bliver sværere at skille sig ud i de massive og flygtige informationsstrømme.
Og det er netop her, at online annoncering spiller en helt særlig rolle. Hvis du gerne vil nå ud til din målgruppe og ramme den effektivt, er du nødt til at have en gennemarbejdet og solid markedsføringsstrategi. I den digitale tidsalder, vi lever i nu, vil vi faktisk gå så langt som til at sige, at online annoncering er uundværligt for din virksomhed.
Hvorfor er online annoncering værdifuldt?
Online annoncering dækker over en række forskellige ting som sociale medier, Google Ads, SEO, affiliate og meget mere, som foregår via nettet. I forhold til traditionel markedsføring er der altså langt flere kanaler, hvor du kan markedsføre din virksomhed.
Uanset om du er en større eller mindre virksomhed, vil du få gavn af online annoncering, da det giver dig uanede muligheder for at profilere og skabe opmærksomhed omkring dit brand, dine budskaber og dine produkter online.
Derudover får du mulighed for at måle din målgruppes adfærd meget præcist gennem data, der samles online. Der er tale om en skattekiste fyldt med værdifulde data om din målgruppe, som du kan bruge i din online annoncering. Du kan pludselig nå langt nemmere ud til din målgruppe og give dem lige præcis dét, de søger.
Med online annoncering er der tale om en frugtbar investering, eftersom du har mulighed for at ramme en specifik målgruppe. Det er altså slut med dyre investeringer, som går tabt, fordi du rammer brugere, der ikke hører til din målgruppe.
Google Ads
Med over 3,5 milliarder Google-søgninger hver eneste dag, er Google Ads en af de mest populære og effektive typer online annoncering, der findes. Med Google Ads betaler du Google for at reklamere for dit indhold i søgenetværket under relevante søgeord eller søgefraser.
Du har altså mulighed for at nå ud til potentielle kunder, når de søger efter produkter, services eller virksomheder som din, og du betaler kun for resultater. Det inkluderer blandt andet, når nogen klikker sig videre til din hjemmeside.
Når vi taler om Google Ads, er der konkret tale om en push-markedsføringsform, hvor du kun betaler pr. annonceklik. Prisen på de enkelte klik varierer meget, afhængigt af hvor stor konkurrencen er på de enkelte søgeord, kvaliteten af din side og meget mere. Med Google Ads er du dog sikret stor fleksibilitet, og annoncerne kan tilpasses efter dine ønsker og dit budget.
Du skal anvende Google Ads, hvis du gerne vil:
- være synlig i søgemaskineresultaterne.
- have kendskab til, hvordan søgefraser og søgeord præsterer.
- hurtigt i gang med annoncering og opnå mærkbare resultater.
- udvikle en langsigtet og frugtbar strategi for din online annoncering.
Google Remarketing
Udover at benytte Google Ads kan det også være en rigtig god idé at benytte sig af Google Remarketing i displaynetværket. Med dette værktøj annoncerer du udelukkende via bannerannoncer i displaynetværket til dem, der i forvejen har vist interesse for dit produkt, dine services eller virksomhed ved at besøge din hjemmeside.
Google Remarketing er en rigtig god metode til at fange dem, som umiddelbart er længere nede i salgstragten. For mange af dem, der har været forbi din hjemmeside, er måske stadig interesserede, og der er altså gode muligheder for, at de konverterer, hvis du leder dem tilbage til din hjemmeside.
Du skal anvende Google Remarketing, hvis du gerne vil:
- sælge produkter eller services, som typisk kræver mere betænkningstid.
- have billigere annonceringer. Du annoncerer nemlig kun til tidligere besøgende.
- have større sandsynlighed for at ramme dine kunder, når de er ”modne” og parate til at købe.
Google Shopping
Google tilbyder såkaldt pull-markedsføring, hvor dine produkter eller dine services visuelt kommer i fokus i toppen eller i højre side af Googles søgeresultater. Brugeren behøver altså ikke længere at søge efter et specifikt brand eller en webshop for at blive eksponeret for dine produkter eller services. Google Shopping har opnået en stor popularitet, og det skyldes især, at den visuelle opsætning leder tankerne hen på et butiksvindue – men i online forstand. Vi reagerer generelt bedre på visuelle elementer end tekst, og derfor tyer flere og flere til Google Shopping.
Du skal anvende Google Shopping, hvis du gerne vil:
- hæve din omsætning betragteligt.
- konkurrere på prisen og er i stand til det.
Annoncering på Facebook
Det er de færreste, som ikke er stødt på Facebook-annoncering, og det er ikke uden grund. Annoncering på Facebook er nemlig meget effektivt, da du har mulighed for at foretage en meget præcis segmentering af målgrupper.
Facebook tilbyder mange forskellige muligheder for segmentering, og det gælder alt fra at skaffe likes til din Facebook-side, skaffe kunder, brande din forretning og meget andet. Ligesom Google Ads benytter Facebooks annonceringer sig af push-markedsføring, så potentielle kunder bliver eksponeret for dine produkter, dine services eller din virksomhed – uden aktivt at skulle opsøge dem.
Du skal anvende Facebook-annoncering, hvis du gerne vil:
- øge dit salg.
- brande dig selv endnu mere.
- øge din målgruppes kendskab til konkrete produkter eller services.
Facebook Remarketing
Du kan, ligesom på Google, foretage remarketing på Facebook. Igen annoncerer du kun til dem, der allerede har udvist interesse for din side, dine produkter eller services. Du kan lave en annonce, der blot brander din virksomhed, men du har også mulighed for at annoncere for de konkrete produkter eller services, som de besøgende har kigget på. Det er altså muligt at skræddersy dine annoncer med udgangspunkt i dine besøgendes adfærd, hvilket øger sandsynligheden for konverteringer.
Du skal anvende Facebook Remarketing, hvis du gerne vil:
- sælge produkter eller services, som typisk kræver mere betænkningstid.
- have billigere annoncer. Du annoncerer nemlig kun til tidligere besøgende.
- have større sandsynlighed for at ramme dine kunder, når de er ”modne” og parate til at købe.
Annoncering på LinkedIn
Som udgangspunkt fungerer LinkedIn-annoncering i grove træk som på Google og Facebook, men der er dog en lidt anden type målgruppe på LinkedIn. Det henvender sig nemlig især til virksomheder, der beskæftiger sig med B2B-markedet.
Når du beskæftiger dig med B2B, er LinkedIn oplagt, da der er rigtig gode chancer for, at dem, du gerne vil ramme, befinder sig på LinkedIn. Kanalen er en af de yngre annonceringskanaler, men ikke desto mindre indeholder den et stort potentiale.
Tidligere har LinkedIn-annoncering været kendetegnet ved høje priser og begrænsede muligheder, men de har endelig åbnet op for lead-annoncering og remarketing, hvilket giver dig mulighed for at annoncere endnu mere målrettet.
Det skal også pointeres, at flere af dem, der befinder sig på LinkedIn, har et mindset, der er indstillet på forretning, og af den grund skal du ikke bryde de samme barrierer som på f.eks. Facebook.
Du skal anvende LinkedIn-annoncering, hvis du gerne vil:
- øge dit salg.
- brande dig selv hos de rigtige målgrupper eller personer.
- øge kendskabet til konkrete produkter eller services.
Affiliate annoncering
Denne form for annoncering er populært hos flere forskellige segmenter. Faktisk kan alle med en side benytte sig af affiliate annoncering, og det er måske derfor, at den har opnået så stor popularitet.
Helt konkret går affiliate annoncering ud på, at en side får trafik fra andre sider, som har meget trafik. Eller hvis vi vender den om: Sider med meget trafik tjener penge på at generere trafik til din side. Der er altså tale om en win-win-situation, når vi beskæftiger os med affiliate annoncering.
I forbindelse med affiliate annoncering kan der være tale om en pris pr. visning af et banner, en pris pr. klik, som sendes videre til din side, en pris pr. tilmelding til nyhedsbrev, kundeklub, e-bog og meget mere eller en pris pr. salg. Mulighederne er mange, og det er op til og den enkelte leverandør at nå til enighed.
I dag findes der mange forskellige bureauer, de såkaldte affiliate netværk, som har specialiseret sig i affiliate og formidlingen mellem aftalepartnerne. Her taler vi mere specifikt om sælgere af plads på deres side samt købere, der ønsker at annoncere på forskellige sider. TradeTracker, Tradedoubler, Adservice og Google Adsense er eksempler på virksomheder, der tilbyder løsninger til begge parter.
For køberen af annonceplads er der rigtig god mening i at anvende et affiliate netværk, eftersom de får trafik fra sider, som de selv godkender og sørger for ligger inden for deres branche. På den måde undgår du at ende på spamsider eller andre shady sider, som risikerer at skade din side. Med et ordentligt affiliate netværk er du garanteret en vis portion sikkerhed, hvilket er at foretrække.
Affiliate annoncering kan være yderst effektivt, hvis du kombinerer det med andre former for markedsføring. Det vil nemlig kunne give dig et ekstra skub i annonceringen mod relevante målgrupper.
SEO
Uanset om du har beskæftiget dig med marketing i kortere eller længere tid, er du helt sikkert stødt på begrebet SEO: også kaldet søgemaskineoptimering. Hvis ikke, er det i sandhed på høje tid. SEO er nemlig en gratis metode til at gøre din hjemmeside mere synlig i søgeresultaterne akkurat ligesom med Google Ads og Shopping, som du til gengæld skal betale for.
Med SEO handler det i bund og grund om at få din hjemmeside til at ranke højt i de organiske søgeresultater, som er dem, der figurerer under Google Ads og shoppingannoncerne. For at få succes med din SEO skal du fokusere lige dele på on-site og off-site SEO, der blandt andet fokuserer på hjemmesidens indhold og opsætning samt mængden af interne og eksterne links.
Søgemaskineoptimering er en disciplin, der kræver tålmodighed og en god portion is i maven. Der er nemlig tale om kontinuerligt arbejde, da placeringerne hos Google er dynamiske og i konstant forandring. Dertil skal det pointeres, at Google holder kortene med ranking-faktorer tæt ind til kroppen og ligeledes jævnligt opdaterer deres algoritmer.
Det kan altså ikke bare betale sig at give din hjemmeside en solid SEO-overhaling én enkelt gang, hvis du gerne vil have succes. Du skal derimod konstant arbejde med din hjemmesides indhold, links og engagement med besøgende. Du kan læse mere om, hvordan du kommer i gang med SEO og lærer de helt basale værktøjer og teknikker i vores indlæg om gør-det-selv-SEO.
Søgemaskineoptimering kræver løbende arbejde, og det er en større satsning, men ikke desto mindre kan du ende med at se en stigning i trafik, hvis du går dedikeret til værks. Det er ikke til at forudse på forhånd, om din indsats fører dig til side et. Det kræver nemlig, at du kommer i gang og finder ud af, hvad der virker.
Derudover overser mange også værdien af søgeord – både i forhold til SEO og Google Ads. Du bygger nemlig din hjemmesides indhold op omkring søgeord på de produkter eller services, du tilbyder. Der kan dog være stor forskel på, hvad du mener, brugerne søger efter, og hvad brugerne faktisk søger efter. Derfor anbefaler vi, at du får lavet en søgeordsanalyse, så du ikke spilder tid på at optimere på søgeord, der ikke giver trafik eller konverteringer.
Du skal anvende SEO, hvis du gerne vil:
- opnå øget og løbende trafik – og konverteringer.
- boostes i forhold til autoritet, brand awareness og tillid blandt brugerne ved at ligge i toppen af de organiske søgeresultater.
- have gratis markedsføring.
- opnå robuste placeringer, der ryster dine konkurrenter af dig.
Succesfuld synlighed online er en fusion af flere markedsføringsteknikker
Hvis du gerne vil have succes med din synlighed online, anbefaler vi, at du kombinerer Google Ads og Shopping Ads med SEO. På den måde vil du få de bedste resultater, når det kommer til synlighed blandt brugerne. Ikke desto mindre kræver det selvfølgelig, at du har budget til det.
Du skal naturligvis vende blikket indad og se nærmere på, hvad det egentligt er, du tilbyder. Er du f.eks. en webshop med et stort produktkatalog, og er du konkurrencedygtig i forhold til priser, bør du i den grad fokusere på Shopping Ads og SEO. Tilbyder du derimod services eller ydelser, kan du ”nøjes” med Google Ads og søgemaskineoptimering.
Sidst, men ikke mindst, bør du overveje, hvad der egentlig skal til, før dine besøgende bliver til kunder. Her tænker vi især på kunderejsen og købsprocessen. Skal dine besøgende f.eks. gennem retargeting-kampagner på Facebook, LinkedIn eller i displaynetværket, e-mailkampagner eller noget helt andet?
At øge synligheden handler i lige så høj grad om at kende din målgruppe og slå til dér, hvor de befinder sig. Synlighed online handler altså ikke bare om at være til stede alle steder online, men dér, hvor din målgruppe befinder sig.