Sikr dig det gode indhold med søgeordsanalyser

Sikr dig det gode indhold med søgeordsanalyser

10. maj 2019

Sikr dig det gode indhold med søgeordsanalyser

I alt sin enkelthed kan søgeordsanalyser ses som detektivarbejde, hvor det handler om at forstå, hvad dine besøgende gerne vil finde. Det er en proces, hvori du finder ord og sætninger, som brugerne benytter i søgemaskinerne, for i sidste ende at kunne optimere og udarbejde indhold omkring netop disse.

I dette indlæg vil du blive introduceret til den nørdede verden af søgeordsanalyse, og du får en guide, som hjælper dig med at finde specifikke søgeord, du skal målrette mod i dit indhold, og gode råd til, hvordan du skaber indhold, som både tilfredsstiller brugerne og ikke mindst søgemaskinerne.

Styrken i søgeordsanalyser ligger i at få en bedre forståelse for dit marked, og hvordan de søger efter dit indhold, dine services eller produkter. I korte træk bidrager søgeordsanalyser med konkret data, som kan hjælpe dig med at besvare følgende spørgsmål:

  • Hvad søger brugerne efter?
  • Hvor mange brugere søger efter det?
  • I hvilket format ønsker brugerne informationen?

I dette indlæg vil du både få værktøjer og strategier, som hjælper dig med at afdække dén information, samtidigt med at du lærer taktikker, så du undgår svage eller unødvendige søgeord. Du skal udarbejde skarpt, relevant og stærkt indhold, som får kunder i butikken, og lige så snart du finder ud af, hvordan din målgruppe søger efter dit indhold, opdager du en helt ny verden af strategisk SEO.

Start med at stille de relevante spørgsmål

Før du kan hjælpe din forretning med at vækste gennem SEO, skal du først og fremmest forstå, hvem dine kunder er, og hvad deres mål er. Det virker måske ligetil, men der er faktisk mange virksomheder, der springer det trin over, da søgeordsanalyser i forvejen tager tid. For hvorfor bruge tid på det, når du allerede ved, hvad du gerne vil rangere på?

Og det er netop hér, at pointen ligger. Det korte svar er nemlig, at hvad du gerne vil rangere på, og hvad din målgruppe gerne vil have, ofte er to vidt forskellige ting. At fokusere på din målgruppe og bruge søgeord til at nå dem giver dig langt mere succes end at fokusere på vilkårlige søgeord.

Lad os komme med et eksempel: Din lokale kaffebar har fået færden af SEO og vil gerne forbedre hvordan og hvor ofte, de bliver vist i organiske søgeresultater. Først og fremmest er de nødt til at forstå deres kunder og deres adfærd, og et skridt på vejen dertil er at stille en række spørgsmål som:

  • Hvilken type kaffe, te og andre varme drikke søger brugerne efter?
  • Hvem søger efter det?
  • Hvornår søger brugerne efter kaffe, te og andre varme drikke?
  • Er søgningerne sæsonafhængige?
  • Hvordan søger brugerne efter kaffe?
  • Hvilke ord bruger de?
  • Hvilke spørgsmål stiller de?
  • Bliver flere af søgningerne udført på mobile enheder?
  • Hvorfor søger brugerne efter kaffe?
  • Hvor befinder de potentielle kunder sig? Lokalt, nationalt eller internationalt?

Og sidst, men ikke mindst: Hvordan leverer du det bedste indhold om kaffe, som kultiverer et fællesskab og opfylder dét, de søger efter? Det er essentielt, at du stiller disse spørgsmål, da de guider din research efter specifikke søgeord og hjælper dig med at skabe endnu bedre indhold.

Populære værktøjer til søgeordsanalyser

Ahrefs er blandt det mest brugte og anerkendte SEO-værktøj, hvilket både skyldes dets forskellige funktioner og brugervenlighed. Med Ahrefs kan du blandt andet indtaste dine egne eller dine konkurrenters sider ind og se, hvilke søgeord de ranker på i Google. Derudover kan du også indtaste enkelte søgeord, hvorfra du forhåbentligt får idéer til nye eller relaterede søgeord.

Alt i alt er der tale om et program, der rummer alle de nødvendige funktioner og elementer, en dybdegående søgeordsanalyse kræver. Det gælder data om søgevolumen, ”keyword difficulty”, klik, CPC (cost per click), ”return rate” og meget mere.

Ahrefs tilbyder 7 dage for 7$, alternativt anbefaler vi at du benytter søgeordsværktøjet i Google Ads: Søgeordsplanlægning

Sådan finder du relevante søgeord

Du har højst sandsynligt et par søgeord i tankerne, som du meget gerne vil rangere på. Det er ofte søgeord i forbindelse med dine produkter, dine services eller emner, som din side adresserer. De er alle rigtig gode søgeord og relevante søgeord for din forretning, så hvorfor ikke starte med dem?

Disse indtaster du i et af de værktøjer, vi tidligere nævnte, for at kende volumen på søgningerne per måned og lignende søgeord. Vi vender søgevolumen mere dybdegående i næste afsnit, men i den indledende fase, kan søgevolumen hjælpe dig med at fastlægge, hvilke variationer af dine søgeord der er mest populære blandt brugerne.

Lige så snart du indtaster dine primære søgeord i et værktøj til søgeordsanalyser, vil du begynde at finde andre søgeord, ofte stillede spørgsmål og vinkler til dit indhold, som du måske ellers ville have overset. Lad os bruge en blomsterhandler, der specialiserer sig i bryllupper som eksempel.

Når du indtaster ”bryllup” og ”blomster” i et af værktøjerne, vil du opdage nye yderst relevante søgeord som ”send blomster”, ”blomster levering” og ”kunstige blomster”. Mange ville måske have fokuseret på ”brudebuketter” og ”blomsterhandler bryllup”, men det viser sig jo faktisk, at brugerne er på udkig efter noget helt andet.

I jagten på relevante søgeord til dit indhold, vil du højst sandsynligt bemærke, at søgevolumen på de forskellige søgeord varierer utroligt meget. Mens du selvfølgelig gerne vil målrette mod søgeord, som brugerne søger meget efter, vil det i nogle tilfælde være mere udbytterigt at målrette mod søgeord med en lavere søgevolumen, fordi der er langt mindre konkurrence der.

Eftersom søgeord med både høj og lav volumen er gavnlige for din side, vil mere indsigt i søgeordsvolumen hjælpe dig med at prioritere og udvælge dem, der giver din side den største strategiske fordel.

Pro-tip: Det er vigtigt at pointere, at det ikke er hele din hjemmeside, der rangerer på søgeord, men derimod individuelle sider. Mange hjemmesider får mere organisk trafik til andre sider end forsiden, og af den grund er det vigtigt at sprede relevante søgeord ud på enkelte sider, som du herefter optimerer på.

Hvor ofte bliver der søgt på specifikke søgeord?

Dette afsnit vil især handle om, hvordan du afdækker søgeordsvolumen på specifikke søgeord. Jo højere volumen et givent søgeord eller en vending har, jo mere arbejde kræver det at opnå en høj rangering. Det bliver ofte refereret til som ”keyword difficulty” og indimellem inkorporerer det ”SERP”-elementer.

Lad os komme med et eksempel: Hvis for mange SERP-elementer som for eksempel ”snippets”, grafer, Google Shopping og meget andet fylder i et søgeords søgeresultater, så bliver det svært at konkurrere med. Store virksomheder indtager ofte top 10-resultaterne for søgeord med høj volumen, hvilket betyder, at hvis du er relativt ny inden for SEO, og stiler efter de samme primære søgeord som store virksomheder, tager det flere år at potentielt vinde den kamp.

Pro-tip: Typisk hænger det sådan sammen, at jo højere volumen et søgeord har, jo større er konkurrencen, og jo større indsats kræver det at opnå gode rankings i de organiske søgeresultater. Dog kan du også stile for lavt med søgeord uden megen volumen og derved risikere, at du ikke tiltrækker nogen besøgende til din side. I langt de fleste tilfælde er det smartest og ofte mest givende at stræbe efter meget specifikke søgetermer, hvilket er det vi kalder long tail-søgeord.

Derfor skal du fokusere på long tail-søgeord (LSI)

Ville det ikke være rart at få gode rankings på et søgeord som “sko”? Eller ville det faktisk det? Det er fantastisk at beskæftige sig med konkrete søgeord, som har mere end 50.000 søgninger om måneden, eller endda bare 5.000 søgninger om måneden, men i virkeligheden udgør disse søgeord kun en brøkdel af alle søgninger udført i Google.

Med søgeord med høj volumen kan du faktisk også risikere at tiltrække besøgende til din side, som egentligt var på udkig efter noget andet. Konkrete søgeord kan altså også sende tvetydige signaler, som forvirrer brugerne.

Igen vil vi gerne komme med et eksempel: Er brugeren på udkig efter ernæringsfakta om kage? Vil brugeren bage en kage? Måske finde et sted, der serverer kage? Google ved det ikke, så de tilbyder dig en række forskellige muligheder, så du kan komme nærmere dit mål. Når du målretter et bredt søgeord som ”kage” i en søgning, ender du højst sandsynligt bare med at ramme alt for bredt.

Derudover tænker Google også, at du måske er interesseret i chokolade, når du søger på ”kage”, og teknisk set er Google jo ikke helt gal på den, men… Der ligger faktisk rigtigt mange gode resultater mellem de brede søgeord med høj volumen og søgeord med lav søgevolumen, og det er dem, vi kalder long tail-søgeord.

Du må endelig ikke undervurdere long tail-søgeord, for selvom de typisk har lavere søgevolumen, så konverterer de generelt bedre. Det skyldes, at brugerne er meget mere specifikke og har et formål med deres søgninger. Når en bruger for eksempel søger på ”sko”, er de højst sandsynligt blot i gang med at browse, men hvis de til gengæld søger på ”røde løbesko til kvinder størrelse 39 på tilbud”, et såkaldt long tail-søgeord, er de allerede meget tættere på at hive kortet frem for at betale.

Hvis du finder ud af, hvilke spørgsmål brugerne søger på inden for din branche, kan det også være en rigtig god idé at oprette en FAQ-side med svar til disse. Der er et enormt stort potentiale i at tiltrække organisk trafik til din side ved denne metode.

Hold øje med brugernes adfærd i SERP’s

Et andet vigtigt trin i søgeordsanalysen er at afdække det såkaldte ”SERP”-landskab, som vi kort rundede tidligere. Det er nemlig genialt at sætte sig ind i netop dét, da du får en bedre forståelse for og billede af, hvad dine brugere er på udkig efter. Kort sagt, hvis du gerne vil vide, hvilken type indhold din målgruppe efterspørger, så skal du kigge på SERP’s.

Lav for eksempel en søgning på ”kjoler”. Ud fra ”shopping karrusellen” kan du udlede, at der må være mange, der laver søgninger på ”kjoler”, som også gerne vil købe kjoler online. Derudover er der også en ”local pack” på søgeordet, hvilket medfører, at Google gerne vil hjælpe brugerne med at finde lokale kjolebutikker (fordi de efterspørger det i deres søgninger).

Hvis en søgning er for tvetydig (eller bred), benytter Google sig indimellem også af ”relaterede søgninger”, som vi så det i eksemplet med ”kage”. På den måde hjælper Google yderligere brugerne med at få resultater, som får dem endnu tættere på mål.

Google kan give flere forskellige typer resultater, og det afhænger alt sammen af forespørgslen. Så i din søgeordsanalyse er det også vigtigt at kigge nærmere på SERP for at få en endnu bedre forståelse af, hvilken type indhold du bør lave til brugerne.

Søgeordsanalyser er strategisk detektivarbejde

Nu hvor du både har fundet frem til relevante søgeord og deres søgevolumen, kan du gå endnu mere strategisk til værks ved at tage et kig på dine konkurrenter. Det er blandt andet med henblik på at finde ud af, om dine konkurrenter adskiller sig fra dig i forhold til sæson, geografisk placering og meget andet.

Når du går i gang med at foretage en søgeordsanalyse, vil du højst sandsynligt samle en masse søgeord. Men hvordan ved du, hvilke du først skal arbejde med? Det er en rigtig god idé at prioritere søgeord med høj søgevolumen, som dine konkurrenter ikke ranker på. Omvendt kan du også stile efter netop de søgeord, som dine konkurrenter ranker på.

Den første strategi er smart, eftersom du udnytter huller, som dine konkurrenter måske har overset, hvorimod den anden er en mere aggressiv strategi, da du tager kampen op med dine konkurrenter og kæmper om at ranke godt på nøjagtigt samme søgeord.

I al sin enkelhed går søgeordsanalyser ud på at finde ud af, hvad dine brugere gerne vil have, og hvordan du kan give dem dette. Der ligger rigtig stor værdi i søgeordsanalyser, da de afdækker det nuværende marked. De giver dig et billede af, hvilke specifikke knapper du skal skrue op og ned for i jagten på besøgende, som gerne skal blive til leads og forhåbentligt senere til gyldne konverteringer, der kan mærkes på bundlinjen.