Bliv content connoisseur – her kommer tips til din strategi

Bliv content connoisseur – her kommer tips til din strategi

30. januar 2019

Bliv content connoisseur – her kommer tips til din strategi

Der er mange ingredienser at vælge imellem, når du skal servere den perfekte online marketing-strategi for dine gæster. I denne artikel ser vi nærmere på content-ingrediensen, så du selv kan gå i gang med at skræddersy din helt egen content marketing-strategi. Content marketing har voksende betydning for, om din webshop kommer til at performe, og du skal kort sagt være med på beatet, hvis du ikke vil dreje nøglen om. Content har enorm indflydelse på, om du konverterer dine kunder, men i samme ombæring også om du faktisk bliver fundet i søgeresultaterne. Kunne du godt tænke dig at blive klogere på området og nørde lidt med det i din virksomhed, så puds læsebrillerne, og kig med her.

Skriv til din målgruppe

Første punkt på dagsordenen er, at du lærer at forstå, hvem din målgruppe er. Du har nok en ide, men er du sikker på, at det faktisk er dem? Målgruppen har enorm betydning for, hvordan din tone of voice skal være, ligesom målgruppen har betydning for opsætningen af din side, grafikken, billederne, teksten m.m. Har du ikke styr på dette, kan du lave nok så godt indhold, men det vil aldrig blive til konverteringer, ligesom en lav dvæletid vil følge med i kølvandet og dermed en lavere rangering hos søgemaskinerne.

Men hvordan finder du din målgruppe, hvis du ikke skal bygge dine valg på mavefornemmelser?
Først skal vi kortlægge, hvilke aspekter der kan have indflydelse på, hvordan du skal kommunikere. Det kan være:

  • Alder
  • Køn
  • Job
  • Geografi
  • Etc.

At kortlægge disse kan du gøre på flere måder, men en af de simple – og gratis – er gennem Analytics eller dine sociale profiler. Ved hjælp af disse er det slut med mavefornemmelser, og du kan altså hurtigt danne dig et overblik over, hvorvidt du eksempelvis skal kommunikere til en 20- eller 80-årig.

Google Analytics demografi

Ovenfor kan du se, hvor simpelt det er at finde frem til nogle af de væsentligste oplysninger omkring dine besøgende. Du befinder dig på din startside i Analytics, og i venstre side bliver vigtige oplysninger serveret på et sølvfad for dig.

Brug noget tid på at kigge ind i de her data, så du ved, hvilke folk der suser rundt på din hjemmeside.

Facebook demografi

Er det mon de samme segmenter, der besøger din sociale profil? Det skal du kigge nærmere på, og som verdens største sociale medie giver Facebook dig nogle værktøjer, som du kan tage i brug. Ofte vil dine følgere her stemme meget godt overens med de besøgende fra hjemmesiden, men det er ikke altid sikkert. Derfor er det vigtigt, at du kigger grundigt ind i alle typer data, så du ved, om din tone of voice skal være en smule anderledes her.

Få kortlagt dine søgeord

Du har nu fundet frem til din målgruppe, men inden du kaster dig ud i bevægende og kreative ord på din hjemmeside, skal du lige lave lidt mere analysearbejde. Der er ingen grund til at lave dobbeltarbejde, så få styr på dine søgeord, inden du kaster dig over tekstdelen.

Her har du sikkert også en række forudindtagede ideer om, hvad du vil findes på, og hvad dine kunder kommer ind på – men har du ret? For at finde ud af dette kan du benytte gratis værktøjer såsom Analytics og Keyword Planner. Endvidere er Ahrefs et fremragende bud, men det koster altså lidt. Dog er de penge givet godt ud, fordi du som webshopejer ikke bør gå ned på datadrevet udstyr. Måler og vejer du alt, vil der være markant større sandsynlighed for, at du vælter dine konkurrenter og til sidst står alene på toppen. Med disse værktøjer i dit arsenal kan du kortlægge volumen samt konkurrencen på enkelte søgeord, hvorfor du hurtigt får et overblik over, hvorvidt det koster en bondegård, en halv eller måske blot lidt arbejde for at ranke på bestemte ord. Ydermere kan du se hensigten med søgningerne, og det vil hurtigt stå klart, hvor du skal lægge fokus, hvis du vil have flere konverteringer samt besøgende.

Når først du har søgeordene, er du klar til at lave sprødt content, som både Google og de besøgende elsker.

Brug disse content-kanaler i din markedsføring

Vi er nu klar til at gå i krig med selve content-delen, og derfor kigger vi nærmere på, hvordan du skaber værdi for dine besøgende gennem de forskellige kanaler. Vi kaster et blik over disse:

  • Produkt- og kategoriteksterne
  • Nyhedsbrevet
  • Blog/viden
  • White Paper/e-bøger
  • Video
  • Sociale medier

Produkt- og kategoriteksterne er sælgeren på din webside, og de skal oplyse samt forføre kunden. Som udgangspunkt er det en god ide, hvis du laver nogle lange kategoritekster, som også har fokus på søgeord. Det er typisk her, kunden vil komme ind, da Google rangerer lange tekster højere. Det vurderes nemlig at være informativt, ligesom dvæletiden her også er længere, da der er mere tekst at gå i krig med. Husk dog, at det ikke bare må være fyld. Det ser den besøgende og hopper altså fra med det samme, hvis det er tilfældet, hvorfor du bliver straffet i søgeresultaterne. Omkring skrivestilen skal kategoriteksterne sælge målet og ikke midlet. Forklar værdien, der kan blive skabt, men hold igen med at nævne specifikke produkter, da der konstant vil være udskiftning i sortimentet.

Produkttekster er en anden sag. Her skal du udpensle alt på en overskuelig måde, og du skal svare på alle kundens spørgsmål. De er så langt nede i salgstragten, at du typisk laver en konvertering, hvis du kan forklare det hele. Kan du dog ikke det, er der ikke langt over til konkurrenten på den anden side af vejen. Så sæt specifikationerne op i punktform, og gør det nemt for den besøgende at navigere rundt. Kom til sagen, og fortæl alt, hvad der overhovedet måtte være – alle HV-spørgsmål skal besvares. Desuden skal du have søgeord med her, men det er typisk meget få og nicheorienterede. Igen vil det dog betyde, at det er særdeles købeklare kunder, som lander her.

Nyhedsbrevet er en af de vigtigste salgskanaler overhovedet, og det skal i den grad udnyttes, når det kommer til din content-strategi. Folk, der har tilmeldt sig her, er oprigtigt interesseret i det, du tilbyder. Derfor er det din vigtigste opgave at fodre dem med lækkert indhold, så du altid er top of mind samt lander nogle salg i din butik. Dine nyhedsbreve kan fungere som stedet, hvor du kommer med eksklusive tilbud, men pas på med at spamme dine følgere – de skal også have nogle tips og tricks, som de kan bruge ude i den store verden.

En blog/vidensportal er din mulighed for at få stemplet trusted advisor, og det er i den grad et stempel, du skal kæmpe for. Det får du kun med kvalitets-content, og du må ikke være bange for at dele ud af dine guldkorn. Det kan godt være, at kunderne befinder sig nederst i salgstragten, men kommer du med gode råd, vil du med al sandsynlighed være det første sted, personen går hen, når et problem skal løses med de produkter, du har. Ydermere vil det være en god magnet ift. at trække trafik ind på din side, som er noget, Google også ser positivt på, når du skal rangeres.

Video SKAL være en del af din content marketing-strategi, og det kan kun gå for langsomt. Måske er du kamerasky, men det skal pakkes meget langt væk. Øv din elevatortale, på med det fine tøj, sæt håret, smil og så er det bare i gang. Video skal ikke stå alene, men det skal være et supplement, der bakker resten af dit content op. Video kan øge konverteringerne på landingssider med op til 80%, 74% køber efter at have set en ”forklaringsvideo”, 83% af virksomheder siger, at video giver en høj return of investment, der er 53% større chance for at stige i Googles grader med embedded videoer osv. Der er så mange statistikker, der underbygger vigtigheden af videoer, og dem kan du læse mere om her, ligesom de ovenstående tal også står beskrevet. Kort sagt er der ikke meget andet at sige til det her: Du skal bare have noget video op.

Sociale medier bliver brugt til at brande virksomheden mere kontinuerligt, og det er her, hvor du sørger for, at du altid forbliver top of mind ved dine følgere. Derfor skal du løbende servere viden, tilbud og andet. Det er vigtigt, at du er vedholdende her, men samtidig skal du ikke poste noget bare for at poste – det skader mere, end det gavner. Så læg konkrete planer nogle uger frem med godt content, der skal smides op.

White Paper/e-bøger er oplagte eksempler til din strategi, hvor du kan benytte dig af gated content. Det vil sige situationer, hvor den besøgende skal tilmelde sig med eksempelvis e-mail, hvis de vil gøre sig forhåbninger om at modtage dine guldkorn.

Det er dog vigtigt, at du kan bakke disse tilmeldinger op med noget kvalitet i form af content, som skaber værdi. Du kan nemlig få et hav af mailadresser på denne måde, og disse kan du bruge i din content-strategi fremover, hvorfor White Paper samt e-bøger er en fantastisk mulighed.

Opsæt KPI’er for det hele

Det er vigtigt at finde frem til de rette segmenter, søgeord og kanaler i din content-strategi, men du skal også sørge for, at der bliver eksekveret, da meningen ellers render ud i sandet. Du skal have opsat nogle KPI’er/tidsrammer for det hele. Gør du ikke det, kan det hurtigt blive et punkt, som negligeres, og det må aldrig ske. Din content-strategi danner grobund for vækst i søgeresultaterne samt på kundeplan. Lav derfor tidsplaner, som skal overholdes, og gør de ikke det, er det altså nødvendigt med en verdensklasse undskyldning. En plan kan eventuelt se således ud:

  • Produkt- og kategoritekster – det er førsteprioritet. 2-3 uger fra start.
  • Nyhedsbrevet – 2 gange i måneden.
  • Blog/viden – 2 gange i måneden.
  • White Paper/e-bog – klar indenfor 3 måneder.
  • Video til undersider – 1 måneds deadline fra start.
  • Sociale medier – 1 opslag om ugen.

Her er det så vigtigt, at du holder dig selv op på disse målsætninger. Man kan sige, at video samt tekster blot skal klares én gang og så løbende, som der kommer mere. White Paper/e-bog er en længere opgave, og her vil 3 måneder være passende, hvorefter du kører annoncering på dette i nogle måneder. 2-3 af disse på årsplan vil være passende. Nyhedsbrevet, de sociale medier samt bloggen skal du være mere opmærksom på. Her skal der være kontinuerlig aktivitet, hvis du skal holde dine følgere til ilden.

Opgrader dit gamle content

Selvfølgelig skal du altid fokusere på at lave evergreen content, hvilket vil sige, at det ikke går af mode. Dog kan der alligevel være situationer, der ændrer sig. Det kan være, at noget af indholdet på din blog pludselig er en smule ”outdated”. Dog vil det alt andet lige stadig trække trafik til sig gennem søgemaskiner eller besøgende, der cirkulerer rundt på din side – og de skal ikke se noget, som er blevet for ”gammelt”. Derfor er det dit job hele tiden at opdatere gammelt content, hvis det bliver nødvendigt. På den måde vil de besøgende altid kunne stole på dig og det indhold, du fremviser. Støder de pludselig på noget, som måske var relevant for tre år siden, vælger de dig altså fra – for kan de så stole på alt andet? Det tror de nok ikke, og det skal du ikke ud for. Desuden kan der være nogle nye søgeord, som er blevet relevante, og de skal da også fremgå af dit content, så søgemaskinerne kan læse med. Det kan også være, at du pludselig har en video, der bare passer perfekt ind. Der er mange muligheder, men vigtigt er det, at du opdaterer det gamle content, så du altid kan vise dine besøgende det bedste af det bedste samt den nyeste viden.

Content marketing er en svær størrelse, men der er mange konkrete tiltag, som du kan kaste dig over, hvis du vil i gang med at brillere. Ovenstående er en måde, hvorpå du kan gribe hele din content marketing-strategi an på, og der skal nok være områder, hvor du virkelig kan give dit website et løft. Content betyder mere og mere, og skal du være med helt fremme i feltet, er det et område, du skal holde fokus på.